MULTI
Du er her: ForsideNyhederNyhedsarkiv

Nyheder og pressemeddelelser

Herunder kan du finde nyheder og pressemeddelelser fra Indsamlingsnævnet.

Du kan endvidere afgrænse listen til bestemte år ved at at gå ind i Nyhedsarkiv i venstre side.

  • I dag offentliggør Indsamlingsnævnet sin årsberetning for 2016

    Dato: 18-09-2017

    I dag offentliggør Indsamlingsnævnet sin årsberetning for 2016

    Årsberetningen kan ses på denne hjemmeside under "Om nævnet > Årsberetninger".

  • Flytningen af Civilstyrelsen til Viborg afsluttes den 1. juni 2017

    Dato: 01-06-2017

    Som led i regeringens initiativ "Bedre balance - statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder" vil Civilstyrelsen pr. 1. juni 2017 være samlet i Viborg. Digital post kan sendes som vanligt, mens brevpost fremover skal sendes til Toldboden 2, 2. sal, 8800 Viborg.

  • Ansøgninger til husindsamlinger i 2019 modtages nu

    Dato: 01-06-2017

    Ansøgninger for 2019 modtages fra den 1. juni 2017 til den 1. september 2017, sådan at en ansøgning skal være indsendt og gebyr indbetalt senest den 1. september 2017.

  • Indsamlingsnævnet udtaler kritik af fem indsamlingsorganisationer

    Dato: 04-04-2017

    Indsamlingsnævnet har ved to afgørelser i 2016 og fire afgørelser i 2017 udtalt kritik af henholdsvis Red Barnet og Røde Kors, Læger uden Grænser, SOS Børnebyerne samt Folkekirkens Nødhjælp.

  • Lukket mellem jul og nytår

    Dato: 19-12-2016

    Indsamlingsnævnet holder lukket den 27.-30. december 2016.

  • Torsdag og fredag den 29. og 30. september 2016 er telefonerne lukket på grund af undervisning. Telefonerne er åbne igen mandag den 3. oktober.

    Dato: 27-09-2016

  • Ansøgninger til husindsamlinger i 2018 modtages nu

    Dato: 01-06-2016

    Ansøgninger til husindsamlinger i 2018 modtages nu

  • Indsamlingsnævnet finder Frelsens Hærs skiltning på hoveddør beklagelig

    Dato: 16-11-2015

    Indsamlingsnævnet finder det beklageligt, at Frelsens Hær hængte et synligt skilt udenpå en persons hoveddør, da denne ikke var hjemme den dag, Frelsens Hær foretog husindsamling, sådan at det var synligt for enhver, der passerede forbi den pågældende persons hoveddør.

  • Fastlæggelse af indsamlingsdage for 2017

    Dato: 01-09-2015

    Der vil den 17. november 2015, kl. 10.00 blive afholdt koordineringsmøde hos ISOBRO vedrørende fastlæggelse af indsamlingsdage for hus- og gadeindsamlinger i 2017.

  • Indsamlingsnævnet offentliggør sin første årsberetning

    Dato: 30-06-2015

    I dag offentliggør Indsamlingsnævnet sin første årsberetning.

    Årsberetningen kan ses på denne hjemmeside under "Om nævnet > "Årsberetninger".

    Nærmere oplysninger om årsberetningen kan fås ved at kontakte Indsamlingsnævnet på telefon 33 92 33 34.

  • Ansøgninger til husindsamlinger i 2017 modtages nu

    Dato: 08-06-2015

    Ansøgninger for 2017 modtages fra den 1. juni 2015 til den 1. september 2015, sådan at en ansøgning skal være indsendt og gebyr indbetalt senest den 1. september 2015.
    Ansøgningsskema og retningslinjerne for indgivelse af ansøgninger om hus- og/eller gadeindsamlinger findes andetsteds på hjemmesiden.
    Ansøger får skriftlig svar på ansøgningen senest to uger efter, at nævnet har behandlet ansøgningen på sit nævnsmøde den 28. oktober 2015.
    Såfremt der måtte være spørgsmål i den forbindelse, kan der rettes henvendelse til Indsamlingsnævnets Sekretariat.

  • Indsamlinger til politiske partier

    Dato: 07-05-2015

    Indsamlingsloven gælder ikke for indsamlinger til støtte for politiske partier. Det følger af lovens § 2, stk. 1, nr. 5. Det betyder, at indsamlinger til politiske partier ikke skal anmeldes til Indsamlingsnævnet.

    Indsamlinger til støtte for politiske partier må dog ikke finde sted som hus- og gadeindsamlinger.

  • En indsamler må ikke sætte et skilt på døren, når beboeren ikke er hjemme

    Dato: 27-03-2015

    Det er i strid med god indsamlingsskik, hvis organisationer anvender ”forstyr-ikke”-skilte, klistermærker eller lignende i forbindelse med en husindsamling.

    Indsamlingsnævnet har modtaget en forespørgsel fra en indsamlingsorganisation, om organisationen kan hænge ”forstyr-ikke”-skilte eller sætte klistermærker på dørene hos de personer, som ikke er hjemme, når organisationen foretager husindsamlinger.

    Indsamlingsnævnet har behandlet organisationens forespørgsel på sit nævnsmøde den 15. december 2014.

    Læs mere om nævnets vurdering i sagen under menufanen: Lovgivning m.v. -> Praksis.

  • Indsamlinger på CAREMAKER og andre internetplatforme

    Dato: 13-01-2015

    Indsamlingsnævnet har på sit møde den 15. december 2014 vurderet at indsamlinger foretaget på Caremaker.dk som udgangspunkt skal anmeldes til nævnet.

    Nævnet har lagt vægt på, at opfordringen til at yde bidrag foretages på internettet og deles på sociale medier som Facebook og Twitter, der som udgangspunkt ikke kan karakteriseres som privat, idet personer, som ikke har kendskab til indsamler eller indsamlingsformålet ligeledes bliver bekendt med indsamlingen.

    Afgørelsen vil danne praksis for lignende indsamlinger foretaget på andre platforme på internettet.

    Læs mere nævnets vurdering i sagen under menu fanen:
    Lovgivning m.v. -> Praksis

  • Frister for indgivelse af ansøgninger om husindsamlinger

    Dato: 06-11-2014

    Retningslinjer for indgivelse af ansøgninger om hus- og/eller gadeindsamlinger er nu offentliggjort på hjemmesiden.

    Frister for indgivelse af ansøgning om tilladelse til husindsamling for 2015 og 2016 er følgende:

    Ansøgning om tilladelse til husindsamling i 2015:
    Ansøgninger modtages nu. Frist senest den 1. december 2014.

    Ansøgning om tilladelse til husindsamling i 2016:
    Ansøgninger modtages nu. Frist senest den 1. januar 2015.

    Såfremt der måtte være spørgsmål i den forbindelse, kan der rettes henvendelse til Indsamlingsnævnets Sekretariat.

  • Digital Post til og fra Indsamlingsnævnet

    Dato: 27-10-2014

    Fra den 1. november 2014 vil Indsamlingsnævnet som udgangspunkt fremsende al post som Digital Post til alle borgere over 15 år, der har et CPR-nummer.

    Personer uden CPR-nummer vil indtil videre modtage posten som almindelig post.

  • Velkommen

    Dato: 01-07-2014

    Velkommen til Indsamlingsnævnets nye hjemmeside.


Indsamlingsnævnet | Toldboden 2, 2. sal | DK-8800 Viborg | Telefon +45 3392 3334 | E-mail indsamlingsnaevnet@civilstyrelsen.dk